5 gode råd til varigt vægttab

0
296
5 gode råd til varigt vægttab

Du har hørt det så mange gange før – hurtige kure virker ikke. De virker ikke fordi der bliver sat for mange begrænsninger for at få kiloene til at ryge, og så snart kuren er overstået, tager du kiloene på igen.

Desværre er den eneste kur der virker en livsstilsændring. Det kommer til at tage tid, være hårdt og træls, men kun ved at få nye, gode vaner, vil kiloene forblive smidt.

Spis sundt

Start på nogle sunde madvaner. Spis grøntsager til alle måltider og spis generelt nogle mindre portioner. Du kan opnå gode resultater ved at undgå fede madvarer og sukkerholdige produkter.

Men sund mand behøver ikke at være kedeligt. Tag et kig på nogle madblogs og se de mange lækre retter, de laver med få ingredienser. Nogle er endda hurtige og nemme at tilberede, så der er ikke længere nogen undskyldninger.

Lad være med at drikke dine kalorier

Sodavand, juice, saft, energidrik, varm kakao med flødeskum osv. Listen over lækre drikkevarer er lang, og det samme er kalorieniveauet desværre også. Selvom den bedste kur er at spise med måde, skal der selvfølgelig være plads til at hygge sig ved særlige lejligheder. Dog er sukkerholdige drikke blevet en del af mange danskeres hverdag, og de tilfører en del ekstra sukker til regnskabet. Drik hellere vand til hverdag, for det er langt mere gavnligt for kroppen end sukkerholdige drikke.

Få mere motion

Få mere bevægelse ind i hverdagen. Måske kan du tage cyklen til arbejde eller tage trapperne i stedet for elevatoren? Det bedste ville være at kunne tilføje noget træning af høj intensitet en gang imellem. Men det skal også gerne være sjovt at træne, for det sikrer at du rent faktisk kommer afsted til træning. Måske synes du at det er sjovt at styrketræne? Måske er det sjovere at begynde til noget holdsport?

Har du en skade eller er du ikke så glad for motion, kan længere gåture med hunden gøre en stor forskel, og det samme kan en skånsom træning som en ugentlig tur i svømmehallen.

Sundhed er også mental sundhed

En stor del af en vægttabsrejse er viljestyrke. Viljen og lysten til at lave en ændring. Det kan være ekstra svært hvis man er alene på rejsen, og konstant skal sige nej til sociale arrangementer og spise en anden slags mad end sin familie. Hvis muligt, så prøv at foreslå sociale arrangementer med fokus på en sjov aktivitet og måske ville familien også have godt af at spise lidt sundere?

Samtidig med sin krop skal man også passe på sit hoved. Stress er en stor belastning for kroppen og sindet, og kan være meget ødelæggende for en almindelig hverdag. Stresshormonet kortisol hæmmer vores immunforsvar, og gør os mere modtagelige overfor infektioner.

Undgå stress ved at sige nej til ekstra opgaver, betal dig fra hjælp til de ting, der stresser dig som fx rengøring, og bed gerne om hjælp fra dit netværk.

Nogle har også meget gavn af meditation eller mindfullness. Sørg for at læg nogle pauser ind hver dag, hvor du kan trække vejret dybt og få ro på.

Drop at veje dig hver dag

Det giver et skævt billede hvis du vejer dig hver dag. Selv om du er i fuld gang med din livsstilsomlægning, er det ikke sikkert at det kan ses på vægten med det samme. Men det kan måske ses på kroppen? Kig i stedet på hvordan kroppen forandres, om du har mere energi, renere hud, mere glansfuldt hår. Se om tøj begynder at falde anderledes på dig, og gå mere op i at tabe dig sundt end hurtigt.

Smid et svar

Please enter your comment!
Please enter your name here