Hvis du står og skal opsætte en ny hjemmeside, og specielt hvis det er ens første side, så kan det godt være lidt angstprovokerende, for man finder hurtigt ud af, at der er en masse ting bag facaden, som man skal sætte sig ind i.
Det kan også være, at det ikke er ens første side, eller man har måske sat en side op før, men nu skal der tilføjes nogle funktioner, der ligger ud over ens evner. Hvad gør man? Ja, det er jo nemt bare at smide penge efter nogen, men hvordan kan man være sikker på, man smider penge efter de rigtige? Man skulle jo nødigt bruge en masse penge og tid på noget, som ikke fungerer.
Find et bureau
Der er faktisk kun én ting at gøre, og det er at undersøge markedet. Ét af de steder, man kan starte, er her, hvor der er en masse bureauer samlet på én side. Så har man i første omgang sat en ramme for den type virksomheder, man gerne vil kigge rundt i, i modsætning til Googles søgeresultat-side, som nogle gange lidt kan virke som det vilde vesten, når man skal finde noget specifikt.
Inde på Bureaubureau-siden kan man oppe under “bureauer” → “Se alle bureauer” sortere i de forskellige typer af bureauer. Her skal du vælge “Webbureau”. Når du har gjort det, så får du de bureauer frem, som kan håndterer opgaver, der har med opsætning af hjemmesider at gøre. Derefter kan du bruge søgefunktionen til yderligere at sortere ud i de mange forskellige selskaber, som står derinde. Der er også mulighed for at indhente tilbud, så bureauerne selv byder ind med en pris på opsætning og udvikling af din hjemmeside.
Udviklere
Fordelen ved at du hyrer en udvikler, som passer til lige netop dig, er, at de typisk har flere års erfaring bag deres arbejde, og derfor er deres kompetencer inden for opsætning af hjemmesider gode. Derudover er de mere bekendt med “best practice”, når det kommer til de forskellige genre af hjemmesider, som du kan stille op.
De er også typisk meget bedre inde i, hvordan den tekniske side af SEO fungerer, så din side har størrer chance for at nå til tops, og andre kommer ind og ser den. Det er et område, som de fleste nye hjemmesideejere ikke tænker over, og det er super vigtigt at have det med fra starten, så du ikke bruger tid og penge på et projekt, som kommer til at have lille eller ingen indflydelse på din forretning. Hverken når det kommer til outreach eller salg.
Indholdet
Bagefter siden er opsat, så skal den også have noget indhold. Hvis du ikke er super klar på at bruge en masse tid på at sidde og skrive, de tekster, som passer til de forskellige kroge af din side. Så kan siden, som der linkes til oppeover også, give dig et indblik i, hvilke firmaer der tager sig af eksempelvis tekstproduktion.
Når det kommer til at skrive tekster, så handler det nemlig ikke kun om at skrive en tekst. Det skyldes, at ikke bare mennesker læser din tekst, men en masse forskellige “crawlere” (programmer, der går internettet igennem og indekserer hjemmesider), også læser din tekst, og de læser den ikke bare, men vurderer den også. De er grunden til, at en bestemt side ligger nummer et på Google, og en anden ikke gør. Og det er ikke kun Google, der crawler, men det gør andre søgemaskine-sider også, og her kan blandt andet Bing, DuckduckGo, Qwalk, Ecosia m.fl.
Så tag et kig rundt online, og se, om du kan finde et bureau, der kan hjælpe dig med lige det, som du står og har brug for. I linket ovenfor finder du i hvert fald et godt udgangspunkt for en mulig løsning. Og hvis du alligevel tænker, du vil gå i kast med det selv, så gør det! Man får værdifuld viden og erfaring, som gør, det bliver nemmere for dig i fremtiden, og måske kan du endda selv tjene penge på det ved at sætte en anden persons hjemmeside op. Det er dog en lang proces, og den kræver tålmodighed, så hæng ved! Det kan jo ikke gå værre end galt!