Nutiden kræver nytænkning. Men hvad er dette Facebook annoncering, vi taler så meget om? Med udgangspunkt i den dybdegående guide fra et af de førende digitale bureauer tager artiklen fat på hovedpunkterne. Hvis du derimod ønsker en uddybet forståelse, kan du klikke her.
Facebook annoncering i grove træk
Facebook har over 3,9 millioner brugere på landsplan og over 2,2 milliarder bruger i verden. Facebook annoncering må altså siges at være et af hovedomdrejningspunkterne for digital markedsføring i dag. Med de mange brugere på Facebook er det derfor klart, at det er blevet essentielt for organisationer også at være til stede på platformen. Det samme gælder på Instagram, som efterhånden må siges at være en central del af den digitale markedføring. Men i denne omgang ser vi på annoncering på Facebook ud fra denne kæmpe guide om Facebook annoncering.
Værktøjer, data og målretning
Annoncering på Facebook har nogle værktøjer, som gør det nemt for virksomheder at målrette deres markedsføring. Det sker på baggrund af data. Derfor kan digitale bureauer på baggrund af data næsten med en snigskyttes præcision fortælle, hvordan brugerne agerer, og hvad der virker. Det betyder, at vi som forbruger af Facebook er udsat for annoncering, som på alle måder er skræddersyet os. I organisatorisk sammenhæng betyder det, at Facebook annoncering kan bruges til at ramme en bestemt målgruppe.
Facebook annoncering er ikke gratis
Der er dog ikke fastlagt en pris for Facebook annoncering, så flere faktorer spiller en rolle. Som det skrives under “hvad koster Facebook annoncering,” spiller flere parametre en rolle, når man skal beregne omkostningerne for en virksomheds Facebook annoncering. Der findes nemlig to måder at definere en pris på:
- Det samlede beløb, man bruger på annoncering (ad spend)
- Prisen for hvert resultat man får.
Du bestemmer prisen på din Facebook annoncering gennem din budstrategi. Det betyder, at du finder ud af, hvad prisen er pr. resultat og på den måde definerer en pris. Dette hjælper mange digitale marketing bureauer med, men hvis du er interesseret i et estimat, afgiver Facebook også et estimat med henblik på at fordele dit budget jævnt over den tid, dine annoncer kører.
Desuden tilbyder Facebook nogle retningslinjer, så du ikke overskrider det budget, du har lagt:
- Sæt en forbrugsgrænse på din kampagne, hvor du angiver et maksimumbeløb, du vil bruge på en bestemt annoncekampagne.
- Sæt en forbrugsgrænse på din annoncekonto, hvor du angiver et maksimumsbeløb, du vil bruge på tværs af alle de kampagner, du kører.
Hvordan fungerer Facebook annoncering så helt konkret?
Man betaler for eksponering. Man betaler ikke for klik. Det betyder, at hvis en bruger ser dig, men ikke er interesseret, får du intet ud af det, selvom du betaler. Man skal derfor være meget skarp, når man segmenterer på Facebook, fordi man kan ende med at betale en masse for Facebook annoncering, selvom man ikke får et eneste klik, som leder til ens hjemmeside. Desuden konkurrerer man med andre, der gerne vil fange den samme målgruppe. Og den, der byder højest, vinder. Det smarte er dog, at hvis du byder en 5 kr., og det højeste bud fra en konkurrent lyder på 3 kr. betaler du 3,01 kr. for annonceplaceringen. Omkostningerne ved annoncering på Facebook svinger dog meget. Omkostningerne stiger for organisationer typisk omkring jul eller Black Friday, fordi der er en del flere annoncører, der gerne vil med på markedet. Og der er ikke uendelig plads til hajer i et akvarium.
Du skal derfor sørge for at have en strategi for din kampagne. Du skal definere din målgruppe, så du sikre, at du ikke bruger penge på folk, der alligevel ikke gider at se din kampagne, du skal lave en målsætning for din kampagne, hvilket sikrer din annonceplacering og du skal sørge for at have relevant indhold!