Sådan bliver du mere synlig over for dine kunder

0
1526

Det er blevet sværere og sværere at skille sig ud fra konkurrenterne. Med så mange muligheder og konkurrenter om buddet, er virksomheder i en konstant kamp om de samme kunder.

Det gælder uanset om du er en lokalforretning, en national webshop, en restaurant, frisør eller andet. Digital synlighed handler om at genfinde sig selv, være aktuel og relevant og ikke mindst sørge for at ligge “top of mind” ved kunderne – så det er dig de tænker på, når de har brug for lige netop din service eller dit produkt.

Det kan gøres på flere måder, men i denne artikel vil jeg fokusere på hvad du kan gøre for at fremme din online tilstedeværelse.

SEO

SEO står for Search Engine Optimization og er en vedvarende proces, hvor Googles algoritmer bestemmer hvilke hjemmesider, der har størst værdi for brugerne og dermed placeres øverst i søgeresultaterne, når der søges på Google. Langt de færreste går videre end side 1, når de søger på Google og det er derfor vigtigt at rangere højt i resultaterne for at blive fundet.

Hele SEO-processen består af mange ting, men grundlæggende handler det om at din hjemmeside er optimeret efter Googles præferencer. Det betyder blandt andet at din hjemmeside skal have nogle gode indgående og udgående links, samt en tilpas søgeordtæthed, en tilpas mængde overskrifter og underoverskrifter og mange andre parametre.

Desværre udvikler Google og resten af internettet sig hurtigt, og du kan derfor ikke SEO-optimere og bagefter slappe af og se kunderne vælte ind. Det er en langsigtet løsning, og der skal konstant optimeres og forbedres på din SEO.

Sociale medier

Har du profiler på de sociale medier? Langt størstedelen af kunder kontakter virksomheder gennem medier som Facebook og Instagram frem for gennem de traditionelle kanaler. Det har altså aldrig været vigtigere med en tilstedeværelse på de sociale medier. Mange bruger også virksomheders Facebooksider til at tjekke menuen, åbningstider, tilbud og meget andet ud.

Selvom udtrykket “jo flere, jo bedre” også gælder for sociale medier, kan det dog være en god idé at overveje hvilke medier din målgruppe primært bruger. Måske er det ikke strengt nødvendigt med en Twitterprofil til din virksomhed, mens Facebook bruges af en så bred del af befolkningen, at det for det meste er en nødvendighed.

Annoncering

Annoncering er noget af det vigtigste når det kommer til synlighed. Både på sociale medier og det fysiske rum er der begrænset annonceringsplads, og der vil med garanti være en del andre virksomheder der bruger tid og kræfter på at fremme deres synlighed. For synlighed er lig med kunder i butikken.

Det er både hvis du rangerer som nr. 1 på Google på et bestemt søgeord, har det største reklameskilt på byens højeste bygning, eller er god til at segmentere din annoncering på sociale medier, og dermed ramme den rigtige målgruppe.

Annoncering på de sociale medier handler om blikfang, tilpassede budskaber og allervigtigst handler det om målgrupper. Tricket er at ramme den rette målgruppe med det rette budskab på det rette tidspunkt. Annoncering er push-markedsføring og brugerne opsøger altså ikke selv annoncerne, og derfor skal de være skarpe og konkrete nok til at fange deres opmærksomhed og interesse.

Nu er det bare med at komme i gang med SEO, sociale medier og annoncering!

Smid et svar

Please enter your comment!
Please enter your name here